30 porad jak ograniczyć sytuacje, w których ludzie nam odmawiają

Dzisiaj mam dla Ciebie moją subiektywną (a jakże!) recenzję książki „Jak skutecznie omijać NIE w biznesie” wydanej przed Wydawnictwo STUDIO EMKA.

Książkę otrzymałem od STUDIA EMKA z prośbą o moją opinię na jej temat. Nie oznacza to, że recenzja będzie hurraoptymistyczna. Będzie szczera. Przyznaję, że są w tej książce pomysły, które mi się podobają jak i takie, których nie wprowadzę w życie, bo się nie przełamię.

Plusy dodatnie

Książka napisana jest przez dwóch Amerykanów: (to jeszcze nie jest plus :) )Vincenta Harrisa i Harlana Georgera. Pod nazwiskami podlinkowałem ich strony www. Obaj są trenerami i mówcami z 20-letnim doświadczeniem i, co ważne, specjalistami od mowy ciała. Jeśli nie wierzysz w moc mowy ciała polecam Ci mój artykuł „Siła gestów, czyli o mowie ciała”, gdzie opisuję, jak dramatycznie przekonałem się, że ciało „mówi” i nigdy nie kłamie…

Obaj panowie przedstawiają w książce 30 prostych pomysłów na to, jak zredukować liczbę NIE w życiu. Praktycznie w każdym rozdziale odwołują się do swoich doświadczeń życiowych zatem z każdym przeczytanym rozdziałem, dla mnie, książka nabiera wiarygodności.

Wróćmy więc do plusów:

Pierwszy: książka napisana przez praktyków.

Drugi: książka napisana prostym przystępnym językiem. Jeśli pojawia się teoretyczna podbudowa, to w takiej ilości aby nie przytłoczyć czytelnika. Większość rozdziałów jest zbudowana w następujący sposób: opis problemu, wyjaśnienie rozwiązania, zastosowanie – przykład z życia, podsumowanie. Nie sposób nie ogarnąć tematu.

Trzeci: książka nie jest długa (190 stron w niewielkim formacie 13,5cmx21,5cm) i czyta się ją bardzo szybko. Ja wróciłem do niej kilka dni temu, po pół roku przerwy, aby napisać tę recenzję i ponad 100 stron „połknąłem” w nieco ponad godzinę, robiąc jeszcze notatki. Autorzy nie przegadują. Taki sposób pisania lubię, a Ty możesz się przekonać o tym czytając moją książkę „Nie boję się mówić”.

Plusy ujemne :)

Kilka pomysłów wzbudziło moje wątpliwości, a jeden niestety wydaje mi się zwykłą manipulacją w negatywnym znaczeniu. Chodzi o przeprowadzenie fikcyjnej rozmowy telefonicznej w obecności naszego klienta po to, aby mu wtłoczyć do głowy pewne sugestie… To tyle.

Moim zdaniem warto jednak kupić „Jak omijać NIE w biznesie” (i wydrzeć rozdział o rozmowie z telefonicznym duchem )

Żartuję, nie namawiam Cię do niszczenia książek.

Pomysły zawarte w „Jak omijać NIE w biznesie” znajdą zastosowanie w wielu obszarach naszego życia, także prywatnego.

Jeśli w przeróżnych sytuacjach często słyszysz „NIE”, to z pewnością ma to negatywny wpływ na Ciebie jako pracownika i człowieka. Oddzielam tu „ja pracujące” od „ja osobistego” i Tobie też radzę – nie przekładaj swoich ewentualnych porażek zawodowych na samoocenę w innych aspektach życia. Jeśli dzięki tej książce uda Ci się znacząco zmniejszyć liczbę „NIE”, jakie słyszysz na co dzień, to warto zainwestować trzydzieści kilka złotych. (Na stronie Studio Emka cena to 37 zł.)

Czy po przeczytaniu tej książki będę umiał omijać „NIE”?

Tak, jeśli po pierwsze uwierzysz w przedstawione metody, po drugie zaczniesz ćwiczyć i po trzecie wdrożysz te pomysły w życie.

Skłamałbym, gdybym powiedział, że ja rzuciłem się na wszystkie pomysły z książki. Jest kilka z nich, które stosowałem wcześniej. Część zamierzam wprowadzić po lekturze.

WAŻNA UWAGA: W książce tej nie znajdziesz sposobów na to, jak przekonać klienta aby powiedział „Tak” Twojej usłudze, produktowi, ofercie. Chodzi natomiast o to, aby nauczyć się jak omijać NIE, czyli nie dopuszczać (albo minimalizować) możliwość wystąpienia sytuacji, w której klient nam odmówi. To ogromna różnica! Jeśli ktoś nie chce kupić, to choćbyś nie wiem jak się nagimnastykował, skłonienie go do zakupu będzie bardzo trudne. A nawet jeśli kupi, to będzie niezadowolony z transakcji i do Ciebie już nie wróci… Sukces na krótkich nogach ;-)

10 wskazówek dotyczących wywierania wpływu na innych w aspekcie wzorców lingwistycznych oraz mowy ciała

Wybrałem dla Ciebie z tej książki 10 wskazówek do wykorzystania od zaraz. Oto one:

  1. To co mówisz musi być spójne ze sposobem w jaki to wypowiadasz. Jeśli powiesz „lubię Cię” a na Twarzy będziesz mieć wyraz pogardy, to kto uwierzy w słowne deklaracje?
  2. Ważniejsze od „czytania” mowy ciała innych ludzi jest to, jaki Ty przekazujesz komunikat swoim ciałem. Szczególnie ważne jest to przy tzw. pierwszym wrażeniu. Lekki uśmiech, otwarte dłonie skierowane wnętrzem do góry, spokojny oddech, luźne mięśnie twarzy i szyi to Twoi sprzymierzeńcy.
  3. Zadbaj o swój stan wewnętrzny. Rozmowa, prezentacja to wzajemne przekazywanie emocji, przede wszystkim od prezentera do odbiorcy. Pamiętaj o tym. Jeśli ty jesteś spokojny, to Twoi słuchacze też będą w takim stanie. Jeśli Ty się denerwujesz, nie zdziw się, że wkrótce Twoje audytorium poczuje zaniepokojenie…
  4. Dopasowuj swoją pozycję do rozmówców: usiądź w podobny sposób albo stań, gdy inni stoją. Nawiązuj kontakt wzrokowy, staraj się po prostu zachowywać w podobny sposób. Nie uwierzysz, Twój rozmówca, słuchacz poczuje się komfortowo w Twoim towarzystwie. W terminologii NLP (NeuroLingwistycznego Programowania) to się nazywa rapport.
  5. Podczas rozmowy handlowej stosuj pytania otwarte. Postaraj się dowiedzieć jak najwięcej o problemach, celach, dążeniach, marzeniach swojego rozmówcy. To pomoże ominąć „NIE”.
  6. Warto w „odpowiedni” sposób mówić innym komplementy. Gdy ludzie są dowartościowani,  łatwiej mówią TAK!
  7. Poziom stresu naszego rozmówcy, klienta jest wprost proporcjonalny do braku kontroli w danej sytuacji. Musisz zrobić wszystko aby na spotkaniu z Tobą dać mu poczucie maksimum kontroli.
  8. Mów o negatywach, wątpliwościach w czasie przeszłym a o pozytywach w czasie teraźniejszym. Zamiast mówić: „Marian, mówiłeś mi, że masz pewne obawy, jak nasz produkt będzie sprawował się w Twojej firmie. Czego się obawiasz? Powiedz: Marian, mówiłeś mi, że miałeś pewne obawy, jak nasz produkt będzie sprawował się w Twojej firmie. Czego się obawiałeś?
  9. Do drugiego zdania w pkt. 8 dołóż jeszcze odpowiednią gestykulację: gdy mówisz o przeszłości wskaż na lewą stronę Twojego rozmówcy. Gdy mówisz o przyszłości, wskazuj na prawą stronę rozmówcy. To wzmacnia Twój przekaz. Większość ludzi umiejscawia w wyobraźni przeszłość po swojej lewej, a przyszłość po prawe stronie.
  10. To zadziwiające jak inni wierzą w siebie, gdy widzą, że my w nich wierzymy! Natchnij swoich słuchaczy wiarą, że mogą wszystko. Pokaż jest mocno w nich wierzysz. Wtedy oni sami uwierzą w swoje możliwości. A stąd już tylko krok do wywierania wpływu na nich przez Ciebie.

Wykorzystuj te techniki etycznie!

Bonusowy materiał dla trenerów, szkoleniowców, mówców, coachów.Jak nie negocjować swoich wysokich stawek i pracować tylko z klientami, których sam wybierzesz.

Vincent Harris zdradza w książce swoją metodę na negocjacje a raczej na „nie negocjowanie” swojego bardzo wysokiego wynagrodzenia jako coach , trener czy konsultant. Składa się ona z dwóch kroków:

  1. Prosi klientów o tyle, ile uzna za stosowne
  2. Próbuje odwieść ich od płacenia tak wysokich stawek

Jak to wygląda w praktyce? Zamiast wyjaśniać dlaczego klient powinien go zatrudnić mówi:

„Słuchaj John, jak wiesz moje usługi są bardzo drogie. Czy mogę zapytać, dlaczego twoja sytuacja wymaga zatrudnienia kogoś z moimi umiejętnościami i zdolnościami? Czy mógłbyś otrzymać to, czego szukasz od kogoś, kto bierze dużo mniej?”

W ten sposób pokazuje, że nie zamierza negocjować swoich stawek i stawia rozmówcę w sytuacji, w której to klient przekonuje go, że powinien zacząć z nim pracować!

Zamiast mówić ludziom „To ja jestem właściwą osobą dla Was” powiedz: „Nie jestem pewny, czy jestem dla Was właściwą osobą, ani czy Wy/wasza firma będzie dla mnie klientem, z którym praca będzie sprawiała mi przyjemność. Ale chętnie się o tym przekonam. Jeśli któraś ze stron stwierdzi, że nie pasujemy do siebie, damy sobie spokój i zaoszczędzimy wiele czasu. Czy zgadzacie się?”

Jak twierdzi Harris, to działa. W książce opisuje też szczegółowo jak powinna wyglądać Twoja mowa ciała podczas takiej rozmowy.

Jeśli zachęciłem Cię to zakupu tej książki to możesz się wybrać do najbliższej (albo najlepszej) księgarni w Twoim mieście lub zamówić „Jak omijać NIE w biznesie” na stronie internetowej Wydawnictwa STUDIO EMKA. Oto link:

Trzymaj link do książki o której piszę!

PS. To nie jest to mój link partnerski. Nic nie zarabiam na tym, że Ty ewentualnie kupisz tę pozycję.

PPS. Jeśli artykuł Ci się podoba, podziel się nim ze znajomymi na Facebooku klikając w przycisk „Share on Facebook” poniżej.  Będzie mi bardzo miło, jeśli napiszesz komentarz na moim blogu.

 

 

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: