Analiza audytorium (PDF do ściągnięcia)

Przede mną wystąpienie na seminarium w celu przedstawienia słuchaczom czego dotyczy temat mojej pracy magisterskiej, na jakim etapie są prace. Trafiam na problem na pierwszym etapie tworzenia prezentacji a mianowicie dotyczącym audytorium. Z jednej strony są to studenci 5 roku, z drugiej strony jest to grono profesorskie. Prezentacja jest jedna, dla obu tych grup jednocześnie. Jak zrobić, żeby i jedni i drudzy byli zainteresowani?

To fragment komentarza jaki pojawił się pod moim pierwszym filmem z cyklu „Prezentacja w 60 minut”. Znajdziesz go pod tym adresem (i komentarz, i film) Sprawdź co poradziłem Patrycji, autorce komentarza.
http://tajnikiprezentacji.pl/prezentacja1

Patrycja dotknęła bardzo ważnego problemu w procesie przygotowania prezentacji a mianowicie analizy audytorium. Wiem, że mogą być z tym problemy dlatego na końcu tego artykułu znajdziesz link do karty analizy audytorium. Pozwoli Ci ona przygotować każdą prezentacje pod „konkretnego” słuchacza.

Aby ułatwić Ci korzystanie z tego dokumentu, omówię po kolei poszczególne pytania, na co powinieneś zwrócić uwagę. Oczywiście, w pewnych sytuacjach, nie musisz wpisywać sobie odpowiedzi na wszystkie zamieszczone poniżej pytania. Wybieraj zawsze te, które uważasz za najważniejsze. Bez sensu zastanawiać się kto przyjdzie na Twoja prezentację jak wiesz, że to będą koledzy z działu. Rozumiesz o co mi chodzi.
Zatem zaczynamy:

1. Kim są słuchacze?
Stwórz profil demograficzny: pokolenia i płeć, zarobki, pozycja finansowa, status społeczny.

2. Dlaczego przyjdą na Twoją prezentację?
To pytanie pozwoli Ci wysondować jakiego nastroju na sali możesz się spodziewać.
czy kazał im szef?
czy naprawdę interesuje ich temat?
robisz to samo co oni i chcą poznać Twoje metody pracy?
robią to z grzeczności/sympatii?
potrzebują Twojej wiedzy/pomocy/wskazówek i liczą, że im pomożesz?

3. Co już wiedzą na ten temat?
Na jakim poziomie zaawansowania powinna być prezentacja aby osiągnąć pożądany skutek? Czy musisz rozpocząć od podstaw czy możesz szybko przejść do zaawansowanej wiedzy?

4. Jakie są ich podstawowe cele i potrzeby?
Zastanów się co najbardziej motywuje słuchaczy.
W życiu: utrzymanie pracy, poczucie bezpieczeństwa, rozwój osobisty, wyższe zarobki
W pracy: ulepszenia i ułatwienia, nauka nowych umiejętności, rozwój zdolności przywódczych, newsy z branży
W Twoim wystąpieniu: musisz wskazać jakie korzyści odniosą z tego, że Ciebie wysłuchają

5. Co mam im do zaoferowania?
To pytanie o cele i potrzeby audytorium. Zastanów się czy Twój materiał może im zapewnić:
nowe perspektywy zawodowe
nowe informacje o branży
spojrzenie w przyszłość
dotarcie do nowych trendów w danej dziedzinie
poczucie komfortu, że maja od Ciebie wsparcie w jakiejś sprawie
nowe umiejętności/techniki do wykorzystania w pracy

6. Co może się wydarzyć na skutek mojego wystąpienia?
Czy prezentacja może wywołać niepokój odbiorców (zmiany w firmie, nowe kontrowersyjne pomysły) czy raczej zadowolenie (dobre wyniki sprzedaży)

Korzystaj z tej listy, rozpoczynając przygotowanie do prezentacji. Pomoże Ci ona znaleźć źródło motywacji odbiorców.

Pobierz Kartę Analizy Audytorium:
Kliknij w ikonkę. Otworzy się plik PDF „Karta Analizy Audytorium”. Zapisz go na swoim komputerze klikając w symbol dyskietki na górnym pasku programu Adobe Reader  (potrzebny do otwarcia pliku).

PDF

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: