Co zrobić aby widownia Cię zapamiętała

mowca_miniTakie pytanie zadaje sobie wielu mówców, no dobra, jakieś 99 procent. Każdy z nas marzy aby zapaść pozytywnie w pamięć swojego audytorium. Tak naprawdę, nie jest to takie trudne. Wystarczy TYLKO unikać kilku podstawowych błędów jakie popełnia ogromna większość prelegentów. To warunek konieczny ale nie wystarczający (wybacz mi te matematyczne porównania ale tak się akurat złożyło, że jestem absolwentem Politechniki Gdańskiej). Za warunek konieczny uznaję przemawianie emocjonalne, czyli odwoływanie się podczas prezentacji do emocji naszych słuchaczy a nie tylko (jak większość prezenterów) do logicznego myślenia.

Aby spełnić warunek konieczny niezapomnianego wystąpienia:

1. Nie czytaj z kartki treści prezentacji
2. Nie czytaj treści slajdów
3. Nie stój nieruchomo za mównicą/nie chowaj się za laptopem
4. Nie zarzucaj widzów stosem slajdów zapisanych maleńką czcionką
5. Nie ignoruj ram czasowych
6. Nie unikaj kontaktu wzrokowego i rozmów z audytorium

Kolejność błędów wypisanych przeze mnie jest przypadkowa.

Ad1.
Nie ucz się prezentacji na pamięć i nie czytaj jej z kartki. Oba sposoby są nienaturalne. Czy chciałbyś uczestniczyć w spotkaniu, podczas którego prezenter czytałby słowo w słowo swoje notatki?! Bo ja nie. Przygotuj sobie natomiast konspekt wystąpienia, w którym wypiszesz najważniejsze punkty, co masz powiedzieć przy omawianiu slajdu. Zostaw spore odstępy miedzy wierszami – tam wpiszesz odręcznie swoje notatki, które przyjdą ci do głowy już po wydrukowaniu całości.
Co do nauki na pamięć – jeśli bardzo się denerwujesz, naucz się na pamięć pierwszych 3 minut prezentacji. Doda Ci to pewności siebie i być może będziesz mniej zdenerwowany. Choć pomyśl o tym co się stanie jak zapomnisz jakiegoś zdania lub akapitu…

Ad2.
Nie traktuj ludzi jak głupków, którzy nie umieją czytać. Powiem więcej – oni przeczytają treść slajdu szybciej niż Ty na głos, więc daruj sobie odczytywanie treści. Pamiętaj, na ekranie masz wyświetlać ilustracje tego co mówisz, grafiki, wykresy, słupki (ale tez bez przesady) a nie fragmenty swojej prezentacji.

Ad3.
Wiem, że być może jako niedoświadczony prelegent instynktownie chowasz się za mównicę, stół z laptopem i rzutnikiem bo tam czujesz się pewniej i bezpieczniej. Pomyśl jednak co myśli o Tobie widownia: „No tak schował się za tym sprzętem i nie będzie się z nami kontaktował”, „Jak mam go o coś zapytać jak nawet go nie widzę” itd. Szukając schronienia za „ścianą” nie budujesz właściwych relacji z widownią a ta właściwą relacja jest KONTAKT. Wyjdź do ludzi! Chodź po scenie, gestykuluj (z umiarem i w naturalny sposób). Daj się poznać jako człowiek otwarty, gotowy do rozmowy.

Ad4.
Liczba slajdów. Bardzo ważna rzecz. Wiem, że chcesz w ciągu tej godziny przekazać słuchaczom jak najwięcej informacji ale musisz wiedzieć, że oni mają ograniczone możliwości percepcji. Tak naprawdę są w stanie przyswoić maksymalnie trzy najważniejsze punkty Twojego wystąpienia. Nie, nie namawiam Cie do stworzenia tylko trzech slajdów!
Oto recepta na Twoją prezentację w power pointcie:
Załóż, że średnio jeden slajd będzie wyświetlany przez trzy minuty. Zatem jeśli masz do dyspozycji 60 minut jest duża szansa, że uda Ci się pokazać i solidnie omówić 20 screenów.
Jaki układ?
slajd nr 1 tytuł
slajd nr 2 program spotkania/o czym będziesz mówić
slajd nr 3. Twoje najważniejsze przesłanie nr 1
slajd nr 4,5,6 – trzy slajdy wspierające Twoje najważniejsze przesłanie nr 1
slajd nr 7 Twoje najważniejsze przesłanie nr 2
slajd nr 8, 9, 10 – trzy slajdy wspierające twoje najważniejsze przesłanie nr 2
slajd nr 11 Twoje najważniejsze przesłanie nr 3
slajd 12, 13, 14 – trzy slajdy wspierające twoje najważniejsze przesłanie nr 3
slajd nr 15 wnioski/ podsumowanie
slajd nr 16 Powtórzenie najważniejszych przesłań nr 1, 2, 3 (na jednym slajdzie)
slajd nr 17 Zakończenie

Jak widzisz, masz jeszcze trzy slajdy do dyspozycji. Możesz na jednym „powiedzieć” coś o sobie – ja tak robię. Poza tym gdzieś pod koniec możesz zareklamować swoją ofertę kursów, szkoleń, książek, raportów specjalnych, podać adres strony www. albo literaturę, do której mogą odwołać się słuchacze zainteresowani tematem. Na pewno przyjdą Ci do głowy pomysły na wykorzystanie tej „powierzchni”.

Ad5
Na początku spotkanie możesz zaproponować widowni kontrakt, w którym informujesz lub ustalasz czas poszczególnych części spotkania, kiedy będą przerwy itd. Ważne – trzymaj się tego harmonogramu. Ludzie lubią wiedzieć co będzie za kilka, kilkanaście minut. Wszelkie zmiany w kontrakcie, konsultuj z audytorium.

Ad6.
O tym jak rozmawiać z widownią opowiem szerzej w jednym z kolejnych wpisów.

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

4 komentarzy

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: