Gdy masz na sali niezadowolonego klienta

Czasami może zdarzyć się tak, że zadasz pytanie z presupozycją [patrz poprzedni artykuł], czekasz na pozytywne opinie a tu bach! Ktoś wyskakuje z pretensjami i nasz cały, misterny plan poszedł w p…u jak mówi Janusz Rewiński pseudo „Siara” w „Kilerze” Juliusza Machulskiego.

Nie martw się, takie sytuacje są wliczone w ryzyko naszego zawodu. Zawsze jest prawdopodobieństwo, że ktoś z naszych klientów nie jest do końca zadowolony z oferowanej przez nas usługi. Musisz być przygotowany na takie sytuacje i wiedzieć jak się wtedy zachować.

Najpierw powiem Ci jak minimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia takich nieoczekiwanych wypowiedzi. Przed zadaniem pytania z presupozycja musisz zrobić kilka zdań wstępu. Na moich prezentacjach mówię coś takiego:

– Wiemy, że nie ma podręcznika idealnego. Każdy podręcznik ma swoje słabsze i mocniejsze strony. Podobnie jest z naszą serią do (np. do matematyki). Gdybyście Państwo na chwilę skoncentrowali się tylko na mocnych stronach naszego podręcznika, to co byście Państwo wymienili?

Zalety wprowadzenia:
Na samym starcie „odcinamy” niezadowolonych z podręcznika (prosimy bowiem aby skoncentrować się tylko na pozytywach). Dajemy do zrozumienia, że wiemy – nie wszystko musi się podobać w naszych książkach ale mówimy między wierszami: tego nie ruszajcie, mówcie tylko o tym co Wam się podoba).

Wada: Możecie mieć opory przed takim, mocnym ukierunkowaniem na „WŁAŚCIWĄ” odpowiedź. Wydaje mi się jednak, że warto to zrobić, bo po tym wprowadzeniu może jedna osoba na sto będzie narzekać. Oczywiście od czasu do czasu usłyszysz komentarz „to mamy mówić tylko dobrze, tak?”. Ja w takich sytuacjach uśmiecham się i nie komentuję takich uwag.

Załóżmy, że w czasie prezentacji sprzedajesz odkurzacze z rewelacyjnym filtrem wodnym :) Wtedy Twoje wprowadzenie może wyglądać tak:

– Na rynku jest dostępnych kilka urządzeń tego typu. Ich użytkownicy zwracają uwagę na różne cechy. Część z nich przy zakupie kieruje się ceną, część jakością, jeszcze inni cichą pracą silnika. Nie ma urządzenia idealnego, które łączyłoby w sobie wszystkie pozytywne cechy. Gdybyście Państwo mieli skoncentrować się teraz tylko i wyłącznie na pozytywnych cechach naszego odkurzacza, co byście Państwo wymienili?

W ten sposób możesz przemodelować ten tekst właściwie pod każdy produkt czy usługę. Zapewniam Cię, że takie wprowadzenie daje rewelacyjne rezultaty. Od kiedy je wprowadziłem bardzo rzadko zdarza mi się aby ktoś po tak mocnym ukierunkowaniu na pozytywy mówił o negatywnych cechach.

Jeśli jednak ktoś zdecyduje się ponarzekać, to spokojnie, daj mu się wygadać. Podziękuj za opinie i… wróć do pytania o pozytywy.

W jednym z kolejnych artykułów pokażę Ci inny sposób na to, jak radzić sobie z niezadowolonym uczestnikiem prezentacji

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: