Jak przekonać widownię do swoich racji część 1

Argumentowanie to bardzo ważna rzecz w dziedzinie wystąpień publicznych. Od tego jak i czy przekonasz publiczność do swoich racji zależy sukces Twojej prezentacji. W tym artykule zawarłem informacje jak dobrać argumenty w zależności od widowni. Sztuka argumentacji i przekonywania to klucz do Twojej sukcesu.

Sposób argumentowania dobieramy w zależności od audytorium. Inaczej będziemy zwracali się do właścicieli przedsiębiorstw prowadząc szkolenie na temat sposobów pozyskiwania środków z Unii Europejskiej a inaczej podczas prezentacji garnków wykonanych w technologii kosmicznej.

Argumentowanie jednostronne. Polega na podawaniu argumentów służących udowodnieniu naszej tezy z jednoczesnym pominięciem argumentów przeciwnych. Najbardziej skuteczna jest gdy:

* Poziom intelektualny rozmówców/audytorium nie jest zbyt wysoki
* Znajomość zagadnienia u naszych odbiorców jest niewielka
* Waga decyzji jakie ma podjąć nasz słuchacz nie ma dla niego dużego znaczenia
* Nasz rozmówca nie ma wiele czasu na podjęcie decyzji

Argumentowanie dwustronne. Polega na tym, że w toku prezentacji podajemy argumenty zarówno „za” jak i „przeciw” naszej tezie. Ten sposób udowodnienia swoich racji jest najskuteczniejszy gdy:

* Nasz dyskutant prezentuje wysoki poziom intelektualny
* Dobrze zna omawiany przez nas temat
* Sprawa o jakiej dyskutujemy ma dla niego istotne znaczenie osobiste
* Nasz słuchacz sam decyduje o tym kiedy ma podjąć decyzję

Kanapka retoryczna – wyjątkowo skuteczne argumentowanie

W tym miejscu chciałbym przedstawić Ci jeden ze sposobów tworzenia konspektu prezentacji właśnie w oparciu o argumentacje „za” i przeciw”. Wygląda on następująco:

1. Otwarcie – przyciągnięcie uwagi widowni
2. Wypowiedzenie tezy do udowodnienia
3. Argumentacja „za”
4. Argumentacja „przeciw”
5. Argumentacja „za”
6. Zamknięcie

Zwróć uwagę na to, że kończysz argumentami zwolenników Twojej tezy, stawiasz kropkę nad i. Pokazujesz argumenty za i przeciw ale kończysz oczywiście „za”. Daje to audytorium poczucie Twojego obiektywizmu. To bardzo ważne.

Argumentowanie racjonalne. W tym przypadku odwołujemy się do argumentów opartych o racjonalne, ogólnie przyjęte kryteria (mierzalne i obiektywne). Może to być: wyliczalny zysk finansowy, obniżenie poziomu ryzyka działania, prostota procedury. Ten sposób dyskutowania jest najlepszy gdy:

* Obie strony uznają te same racjonalne kryteria
* Argumenty są czytelne i uznawane przez obie strony
* Sytuacja jest określona i jasno zdefiniowana

Z tego artykułu dowiedziałeś się jak ważna jest argumentowanie podczas Twojego wystąpienia. Pamiętaj, Twoja argumentacja powinna być dobrze dobrana w zależności od widowni. Za szczególnie skuteczną uważam „kanapkę retoryczną”.

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: