Jak robić dobre wrażenie podczas rozmowy

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek dotyczących komunikacji. Zastosuj je aby wypaść jak najlepiej w oczach i… uszach swoich rozmówców:

1. Kontroluj siebie

Zarówno to jak mówisz oraz w jaki sposób gestykulujesz. Mów wyraźnie i w tempie umożliwiającym zrozumienie tego co chcesz przekazać. Mówimy średnio 150 słów na minutę. Weź stoper i sprawdź jakie jest Twoje tempo. Jeśli powyżej 120 słów/min to jest w porządku. Jeśli mnie to możesz działać usypiająco na swoich słuchaczy. Jeśli powyżej 180 słów na minutę mogę Cie nie zrozumieć. Ale lepiej mówić szybciej niż wolniej bo według ludzi szybkie mówienie jest oznaką wiedzy, kompetencji i pewności siebie. Rób pauzy między zdaniami, tak aby słuchacz mógł „przetrawić”, co do niego powiedziałeś. Akcentuj najważniejsze wyrazy lub zdania i podkreślaj je gestami.

A skoro już mówimy o gestykulacji – rób to z umiarem. Nie chcesz przypominać chyba bohaterów południowoamerykańskich seriali? ;-) nadmierna gestykulacja oznacza nerwowość. Mówiąc nie drap się po twarzy, nerwowo nie baw się paskiem od zegarka, nie zaciskaj też dłoni. Ręce trzymaj luźno wzdłuż ciała, lekko ugięte w łokciach.

UWAGA: jeśli wprowadzasz jakieś zmiany w gestykulacji przetestuj to przed lustrem i oceń czy są one zgodne z Twoim temperamentem, czy do Ciebie po prostu pasują.

2. Wierz w to, co mówisz

Musisz być wiarygodny dla Twoich rozmówców, dlatego powinieneś być dobrze przygotowany, znać fakty, wiedzieć o czym mówisz ( w przypadku jakiejś prezentacji/dyskusji). To co mówisz musi byc spójne z Twoja mową ciała. Nawiązuj kontakt wzrokowy z widzami, stój prosto w pozycji otwartej (nie krzyżuj rąk przed sobą, nie odchylaj się do tyłu. Gdy mówisz coś szczególnie ważnego, najpierw zrób pauzę zawieszając głos, a potem zbliż się albo nachyl do słuchaczy. Niech wiedzą, że to kluczowy moment rozmowy!

3. Bądź precyzyjny i dokładny

„Nie owijaj w bawełnę” jak mówiły nasze mamy i babcie. Nie każ domyślać się swoim słuchaczom, o co Ci chodzi. Jeśli czegoś od nich oczekujesz, powiedz to wyraźnie.

4. Bądź zwięzły

Szanuj czas innych. Nie upajaj się swoim głosem argumentami i mądrością… Przekaż tyle informacji, ile jest konieczne w danej sytuacji i w możliwie najkrótszym czasie. Pamiętaj: „zwięzłość jest matką doskonałości” a na dodatek ludzie będą Cie lubić, gdy nie będziesz przedłużać spotkań/narad ;-)

5. Mów ciekawie

Nie zasypuj słuchaczy danymi, liczbami i zestawieniami. Znajdź jakąś historię związaną z tematem i ją opowiedz we właściwym momencie. Bądź pogodny i uśmiechnięty. Niech ludzie czują się dobrze w Twoim towarzystwie. Wyróżnij się np. poczuciem humoru od masy nudnych „akuratnych” prezenterów i handlowców.

Jeśli artykuł Ci się spodobał skomentuj go! Może masz swoje pomysły na to jak być pewnym siebie podczas rozmów, prezentacji?

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

2 komentarzy

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: