Jak utrzymać uwagę audytorium

Zapewne podczas prowadzenia prezentacji, zdarzyło Ci się zauważyć, że po kilku, kilkunastu minutach na sali zaczyna dziać się coś dziwnego. Publiczność zamiast słuchać Twojego wystąpienia (w końcu masz im do powiedzenia tyle ważnych rzeczy…) zaczyna się wiercić, spoglądać za okno, rozglądać się po sali.

Niestety, nie mam dla Ciebie dobrej wiadomości – Twoja widownia zaczyna się nudzić. W takiej sytuacji musisz reagować szybko i stanowczo. Oto kilka sposobów na wyrwanie z letargu Twoich słuchaczy.

Zmień tembr głosu lub na kilka sekund przestań mówić. Nic tak nie działa na publiczność jak pauza. Ludzie zastanawiają się co się stało i nawet „przysypiająca” część zainteresuje się tą ciszą. Skoro wszyscy zwrócili uwagę, możesz kontynuować prezentację ale pod jednym warunkiem – po tej pauzie musisz powiedzieć coś bardzo ważnego, inspirującego, motywującego. Skoro publiczność skoncentrowała się na Tobie i Twoim wystąpieniu powinieneś jej za to „podziękować” właśnie mówiąc coś co przyciągnie ich na kolejne minuty.

Postaw pytanie znudzonym słuchaczom Innym sposobem radzenia sobie w takiej sytuacji jest postawienie pytania przez prowadzącego. Jeśli widzisz, że obecni na sali panowie zaczynają „odjeżdżać” i myśleć o wieczornym meczu Realu Madryt z Liverpoolem w Lidze Mistrzów, a panie całą swoją energię angażują w analizę ostatniego odcinka „M jak miłość” powinieneś zadać do sali pytanie, nawiązując do ostatnio wypowiedzianej tezy: „A co Państwo o tym sądzicie?” Zadanie pytania spowoduje, że ktoś będzie poczuwał się do udzielenia na nie odpowiedzi. Takie „zawiśnięcie” pytania nad widownia spowoduje, że wszyscy bez wyjątku, łącznie z amatorkami seriali i fanami The Reds, (wyjaśnienie dla miłośniczek seriali – the Reds to określenie drużyny piłkarskiej FC Liverpool) zaczną uważać, bo mogą w każdej chwili zostać wywołani do tablicy.

Chcesz zainteresować słuchaczy? Zaproponuj im pracę w grupach Wykonanie prostego ćwiczenia z pewnością zmobilizuje do pracy nawet najbardziej opornych. To nawet nie musi być praca w grupach, czasem wystarczy zaproponować jakąś interakcję, na przykład poproś o podniesienie ręki słuchaczy, którzy się z Tobą zgadzają. Zwróć przy okazji uwagę na to, kto się zgłosił. Możesz te osoby „wykorzystać” do współpracy w późniejszym etapie Twojej prezentacji.

Zwróć się do najbardziej znudzonych Jeśli zauważysz, że ktoś ze słuchaczy traci koncentrację, zacznij zwracać się właśnie do tej osoby. Daj jej delikatnie odczuć, że zauważyłeś jej dekoncentrację. Oczywiście zrób to na tyle delikatnie aby nie odczuła dyskomfortu ale na tyle stanowczo aby wiedziała, że Ty wiesz :)

Przez całą prezentację obserwuj swoich słuchaczy, reaguj na niewerbalne sygnały a z pewnością uda Ci się zapanować nad grupą i w skupieniu poprowadzić swoje wystąpienie.

PS. Gdy „delikatniejsze” formy perswazji zawiodą, możesz oczywiście także powiedzieć wprost do zebranych: „bardzo Państwa/Was proszę o ciszę” :-)

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

2 komentarzy

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: