Prezentacja w duecie [wyższa szkoła jazdy]

Jakiś czas temu otrzymałem maila od Mariusza, którego czeka wystąpienie przed dużą publicznością (około 200 osób). Mariusz pisze między innymi:
„W niedługim czasie będę musiał wystąpić w roli prowadzącego czyli osoby, która poprowadzi imprezę, przedstawi gości, zapowie występy, podziękuje, będzie w stanie to ogarnąć. Najprawdopodobniej będę prowadzić imprezę w duecie. Może ma pan wskazówki również dla takich „wystąpień”? Druga sprawa – jak opanować stresujące eee i yyy?”

Mariuszu, zacznę od drażniących eee oraz yyy. Na pewno nie pozbędziesz się takiej maniery w ciągu kilku dni. Najpierw wygłoś krótkie (5 minut) wystąpienie w obecności kolegi/koleżanki. Niech ta osoba policzy ile raz w tym czasie użyjesz eee,yyy. Niech powie Ci, czy było to dla niej bardzo irytujące (wiesz, takie „niesłowa” można wypowiadać w różny sposób, właśnie mniej lub bardziej irytująco.)

Aby pozbyć się eee,yyy musisz uświadomić sobie, że Twoje wystąpienie nie musi być jednym pasmem wypowiedzi, takim słowotokiem :) Pamiętaj o roli pauzy. Jeśli zamilkniesz, to nie znaczy, że nie wiesz co powiedzieć. Zrób pauzę przed ważnym zdaniem, kwestią – dzięki temu skupisz uwagę widzów na tym co chcesz powiedzieć.
Temat rozwijam w artykule Jak pozbyć się fatalnych eee, yyy.

Skoro na imprezie ma być około 200 osób, zatem pewnie będzie nagłośnienie – sprawdź wszystko jak działa przed rozpoczęciem prezentacji. Jak będziesz mówić do mikrofonu to trzymaj go 15-20 cm od ust – nie będzie irytującego prychania w głośnikach. Poza tym, gdy mówisz blisko mikrofonu, Twój głoś jest zniekształcony.

Więcej szczegółów pracy z mikrofonem znajdziesz w artykule Jak mówić przez mikrofon.

Co do współpracy z drugą osobą – rozpiszcie i przedyskutujcie Wasze kwestie, by nie wchodzić sobie w słowo. Możecie się umówić, że kończąc swoją kwestie spojrzycie na współprowadzącego albo zakończycie słowami – oddaję Ci [Mariuszu] głos albo coś w tym guście…

Kolejna ważna uwaga: gdy mówi druga osoba, a Ty nadal jesteś na scenie, to koniecznie koncentruj swoją uwagę na współprowadzącym. Nie rozglądaj się na boki np. za okno i nie okazuj znudzenia :-) Wyobraź sobie sytuację, gdy widzowie spojrzą na Ciebie w takim momencie – na pewno powędrują wzrokiem za okno, za Tobą albo widząc Twoją znudzona minę, pomyślą, że jest nudno…

Koniecznie zapoznaj się dokładnie i ZANOTUJ nazwiska ludzi, których będziesz zapowiadać – przekręcenie nazwiska to jedna z największych wpadek prowadzącego.

Aha i pilnuj czasu aby całe wydarzenie nie rozwlokło się :)

To kilka takich porad na gorąco – mam nadzieję, że pomogłem…

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: