Zapanuj nad tłumem

Jeśli prowadzisz już prezentacje, to wiesz jak ważne jest utrzymanie porządku przed i po swoim wystąpieniu. Mówię tu o sytuacjach gdy przy Twoim stoliku/stanowisku tłoczy się kilkanaście lub kilkadziesiąt osób, które akurat mają coś ważnego do przekazania lub chcą Cię o coś zapytać (mimo, że przed chwila zakończyła się część pytania-odpowiedzi). Czasami przychodzą po dodatkowe materiały, jakieś zaświadczenia. Jednym słowem musisz sprawnie obsłużyć ludzi przed lub po Twoim wystąpieniu.

Sam bardzo często jestem w takiej sytuacji i wiem, że ludzie potrafią być  w takich momentach straszni a słowo „kultura” to najlepiej schowany wyraz w słowniku wyrazów obcych!

Skoro ludzie nie grają fair, przepychają się, przerywają sobie wzajemnie i oczekują, że jesteś w stanie rozmawiać z dziesięcioma osobami na raz, Ty musisz byś stanowczy i bezwzględnie zaprowadzić porządek!

Ja miałem taki przypadek, że w bałaganie, jedna z nauczycielek próbowała „dyskretnie” wyjąć z mojej skrzynki z upominkami, kilka książek i je sobie przywłaszczyć! Na moje pytanie co robi, nie potrafiła udzielić sensownej odpowiedzi. Ja skomentowałem to krótko: „nie chcę być niemiły ale takie zachowanie można określić w jeden sposób… [tu zawiesiłem głos] a w powietrzu przy absolutnej ciszy zawisło słowo kradzież”. Na takie ekstremalne sytuacje też musisz się przygotować.

Na szczęście nie zdarzają się one często. Zatem Ty prawdopodobnie będziesz zmuszony „tylko” do zapanowania nad nerwowymi reakcjami uczestników prezentacji.

Pamiętaj o kilku zasadach, którymi masz się kierować w takich sytuacjach:

1. Przestrzegasz kolejności zgłoszeń. Ludzie ustawiają się przy Twoim stanowisku w kolejce, jak za dobrych PRL-owskich czasów i grzecznie czekają.

2. Rozmawiasz tylko z jedną osobą na raz.

3. Gdy ktoś próbuje bezczelnie wcisnąć się ze swoim problemem, prosisz grzecznie o poczekanie na swoją kolej.

4. Gdy zwrócenie uwagi nie pomaga, przerywasz obsługę i mówisz głośno do wszystkich: ” W takich warunkach nie skończymy do wieczora, proszę o zachowanie porządku”. Ludzie nie lubią wychodzić później ze spotkań, zatem to zadziała.

5. Nie wkurzaj się (łatwo powiedzieć). Więcej załatwisz uśmiechem lub lekką ironią (ale z tym ostrożnie!) niż złością.

6. Osobom, które grzecznie czekały do końca możesz sprezentować jakiś drobny upominek. Ale bez szaleństw!

To Ty jesteś „szefem” i musisz to pokazać uczestnikom prezentacji. Nie chodzi mi o ustawianie towarzystwa i pokazywanie kto tu rządzi. Twoim zadaniem jest wprowadzenie porządku i dyscypliny aby obsługa klientów przed i po prezentacji wypadła sprawnie i profesjonalnie. To ma ogromny wpływ na odbiór Twoich wysiłków przez uczestników. Ludzie nie lubią czekać. Lubią natomiast gdy są profesjonalnie i w miarę możliwości szybko obsłużeni.

Życzę powodzenia!

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: