Zasugeruj odpowiedź – pytania z presupozycją

Dziś poznasz sposób na uzyskanie odpowiedzi, których oczekujesz od uczestników prezentacji. W tym celu wykorzystasz pytania z presupozycją czyli takie, które sugerują odpowiedź.

Bez dwóch zdań, nie ma lepszej reklamy dla firmy niż zadowoleni klienci. Spróbujemy nakłonić ich dzisiaj do podzielenia się swoimi entuzjastycznymi opiniami na temat twoich usług z innymi uczestnikami prezentacji, którzy być może zastanawiają się czy nie skorzystać z Twoich usług. Potrzebują tylko małej zachęty i otrzymają ją już za chwilę!

Najpierw powinieneś wyłowić z grupy, osoby korzystające już z Twoich usług lub produktów. Poproś je np.o podniesienie ręki. Po pierwsze zorientujesz się ile Twoich klientów jest na prezentacji oraz gdzie siedzą! Następnie zadaj im pytanie z presupozycją, czyli zakładające jedną, „poprawną” odpowiedź. Oto przykład takiego pytania, z mojego „podwórka”.

– W jaki sposób podręczniki Wydawnictwa ułatwiają Państwu prowadzenie lekcji?

Zwróć uwagę na to, że nie pytam „czy” podręczniki ułatwiają prowadzenie zajęć bo ktoś mógłby mi odpowiedzieć, że nie ułatwiają, bo są np. skomplikowane i zagmatwane (ale takie na szczęście nie są).

Pytam zatem „w jaki sposób ułatwiają pracę” bo to, że ułatwiają jest poza wszelką dyskusją :)

Skoro pytam „w jaki sposób ułatwiają”, obecnym na spotkaniu nauczycielom wypada tylko wymienić pozytywne cechy naszych książek:
bo są gotowymi scenariuszami lekcji,
bo mają różnorodne ćwiczenia,
bo zawierają ciekawe treści itd.

W taki sposób można przekonstruować każde pytanie.

Jeśli prowadzisz prezentacje np. programu dla księgowości w przedsiębiorstwach to zwracasz się do osób korzystających z Twojego produktu: „W jaki sposób nasze oprogramowanie ułatwia Państwu pracę?” albo: „Jakie cechy naszego programu księgowego zadecydowały o tym, że Państwo  zdecydowaliście się na jego zakup/korzystanie z niego?”

Zauważ, w Twoim pytaniu powinna być zawarta wskazówka dla odpowiadających: mówcie pozytywnie, mówcie co jest dobrego, skoncentrujcie się na pozytywach.

Pytanie to zadajesz zwracając się do osób korzystających z twojego produktu. Zidentyfikowałeś  ich wcześniej pytając: Kto korzysta z mojego programu księgowego?

Pamiętaj, dzięki zastosowaniu pytań z presupozycją, to Ty decydujesz jak będą odpowiadać zebrani. To wspaniałe narzędzie w Twojej prezentacji. Dobrze je wykorzystaj!

W kolejnym artykule powiem Ci jak radzić sobie w sytuacji gdy po zadaniu pytania z presupozycją, delikatnie mówiąc, nie wszystko poszło po Twojej myśli…

Share on Facebook
Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

4 komentarzy

Zostaw komentarz

Imię:

Strona www:

Treść komentarza: