Zła prezentacja multimedialna może zepsuć cały odbiór tego, co mamy do powiedzenia. Kolorowe, migające literki, niebieski tekst na fioletowym tle, kiczowate ilustracje, teksty: „dziękuję za uwagę” albo „zapraszamy na 15 minut przerwy”. Do tego wykresy z nieczytelnymi legendami.
Jest dla mnie niezrozumiałym, jak ludzie wkładający mnóstwo pracy w tworzenie scenariusza swojego wystąpienia, nie przykładają się do przygotowania slajdów.
Jak sprawić aby nasze slajdy były naszymi sprzymierzeńcami w przekazaniu komunikatu? Poniżej przedstawiam 6 prostych zasad tworzenia slajdów w Power Poincie.
1. Jak najmniej tekstu na slajdzie
Treść slajdu nie ma być ściągawką dla mówcy, który nie miał czasu nauczyć się treści swojego wystąpienia, a tak niestety najczęściej jest. Wstyd się przyznać, ale sam wielokrotnie wrzucałem na slajdy więcej tekstu tylko po to, aby „podpowiadały” mi, co mam powiedzieć.
Jeśli masz mało tekstu, możesz napisać go dużą czcionką i będzie on widoczny dla wszystkich osób w sali. Wstawiając na slajd kilka wyrazów naprawdę zastanowisz się, co tam powinno się znaleźć.
Trzymaj się jednego, góra dwóch rodzajów czcionki na slajdzie. Stworzysz w ten sposób wrażenie porządku.
2. Tabele i wykresy jak najprostsze.
Jeśli już musisz,to bardziej skomplikowane zestawienia, wykresy, tabelki w formie wydruków rozdaj uczestnikom w momencie omawiania zagadnienia i poproś aby do nich zajrzeli. Dlaczego nie wcześniej? Bo zaczną oglądać, co przygotowałeś i nie będą Cię słuchać.
Gdy na slajdzie znajdzie się jednak jakiś wykres, niech będzie prosty, tak abyś mógł dosłownie w dwóch, trzech zdaniach go objaśnić. Staraj się aby na jednym wykresie omówić jedną tendencję.
3. Nie stosuj clipartów.
To takie ilustracje, które ma w swoim magazynie Power Point. Można je zaimportować do swojej prezentacji. Ale uwierz mi, nie warto. Większość to tandetne ilustracje, które nic nie wniosą do Twojej prezentacji i jest duże prawdopodobieństwo, że Twoi widzowie już je widzieli.
4. Ilustruj slajdy swoimi zdjęciami!
Podobnie jak w przypadku clipartów, możesz założyć, że Twoi widzowie już widzieli wyrastającą z rąk roślinkę, albo dwie dłonie uściśnięte na tle kuli ziemskiej. Też to znasz? No właśnie!
Jeśli często wygłaszasz prezentacje ze wsparciem multimediów, proponuję tworzenie banku własnych zdjęć, które następnie wykorzystasz. Lepiej pokazać w akcji kolegów z działu, przy autentycznych pracach niż trójkę uśmiechniętych osób, pochylonych nad laptopem.
5. Nie przesadzaj z kolorami
Zarówno z kolorem tła jak i czcionki. Zdecyduj i trzymaj się konsekwentnie, przez cały pokaz. Najlepiej na czarne litery na jasnym tle. Poza tym, rzutniki w różny sposób odtwarzają barwy przekazane z komputera i może się okazać, że to co było czytelne na ekranie monitora Twojego laptopa, będzie kompletnie nie do oglądania na ekranie ściennym, po „przepuszczeniu” przez rzutnik. Co do tła – nie polecam skomplikowanych faktur. Nie upieram się przy firmowym logo na każdym slajdzie.
6. Ostrożnie z animacjami!
Power Point ma funkcję „animacja niestandardowa”, dzięki której możesz np. wprowadzać treść slajdu na ekran, poprzez wjazdy z góry i z dołu, jakieś wkręcenia, wloty o różnym tempie itd.
Jednym słowem tekst pojawia się z nagle i w karkołomny sposób. Po kilku „wjazdach” tekstu i to za każdym razem w inny sposób, i w innym tempie, staje się to irytujące.
Jeśli chcesz, aby na Twoich slajdach było więcej tekstu (patrz zasada 1) np. w podpunktach, to rozważ możliwość wprowadzania tekstu na slajd w jeden sposób. Oszczędzisz nieco nerwów widzom. Poza tym, wprowadzenie stopniowo tekstu na slajd ma dobrą stronę – audytorium nie czyta z wyprzedzenie treści slajdu i słucha, co masz do powiedzenia.
Wiem, że tym artykułem „muskam” tylko wierzchołek góry lodowej, ale mam nadzieję, że dla wielu osób, szczególnie zaczynających swoją przygodę z prezentacjami multimedialnymi, będą to cenne wskazówki. Na dodatek są one tak proste, że można je wprowadzić w życie już na najbliższej prezentacji.