Jak być dobrym mówcą? Cztery style mówienia

Co to znaczy być dobrym mówcą? – pytam czasami na szkoleniach. Wtedy pada grad odpowiedzi: znający się na omawianym temacie, dobrze opowiadający historie, dowcipny i uśmiechnięty, empatyczny i cierpliwy. Z drugiej strony asertywny i nie dający sobie wchodzić na głowę, otwarty i życzliwy, dysponujący umiejętnościami aktorskimi (mowa ciała, operowanie głosem).

Tę listę moglibyśmy wydłużyć o kolejne cechy. Tak, jest ich dużo.

Poranek z Tajnikami prezentacji – nowy LIVE na Facebooku

Cechom dobrego mówcy a konkretnie czterem stylom mówienia poświęciłem drugi odcinek audycji Poranek z Tajnikami prezentacji. Live na Facebooku na stronie @tajnikiprezentacji odbywa się w każdą sobotę o godzinie 8.30. Serdecznie zapraszam Cię a jeśli nie możesz być w sobotę rano, koniecznie obejrzyj nagranie w dobrym dla Ciebie momencie. Fanpage tajnikiprezentacji na FB

Jak dotrzeć do wszystkich ze swoim przekazem?

Oczywiście mówcę możemy oceniać i klasyfikować w różnych aspektach jego pracy. Gdybym miał się odnieść chociażby do cech wymienionych powyżej, artykuł zamieniłby się w książkę na temat wystąpień publicznych 😉 Dzisiaj chcę się skoncentrować na skuteczności, której miarą będzie Twój wpływ na widzów, dotarcie Twojego przekazu do jak najszerszej grupy spośród audytorium.

Jak być dobrym mówcą. Znajdź swój indywidualny styl mówienia

Każdy z nas jest inny. Część z nas kieruje się przede wszyskim emocjami, inni na pierwszym miejscu stawiają racjonalne myślenie. Jesteśmy zdystansowani do wielu kwestii albo wręcz przeciwnie – bardzo mocno związani z nimi emocjonalnie. Właśnie ze względu na te “parametry”, podział na cztery style mówców dokonał Jerzy Rzędowski, autor książki “Wystąpienia publiczne w biznesie”. To była moja pierwsza książka z tematki prezentacji, jaką kupiłem! A właściwie dostałem ją od mojej rodzinki na 40. urodziny, no już ponad 10 lat temu 😉

Podział ten wydaje mi się bardzo naturalny i prosty do wytłumaczenia a później do wdrożenia w swojej pracy.

Jak być dobrym mówcą. Stwórz emocjonalno – racjonalny koktajl!

Jak każdy z nas, mówca może utożsamiać się z tematem albo mieć do niego dystans. Może też opierać się na racjonalnych argumentach albo na emocjach. Oczywiście, zawsze jest to mieszanka ale staraj się aby w tym koktajlu proporcje były jak najbliższe 50/50.

Poproszę Cię abyś w tym momencie dokonał/a autooceny i zastanowił/a się jak najczęśćiej przemawiasz / rozmawiasz z innymi? Kierujesz się emocjami czy racjonalnymi argumentami? Dystansujesz się od tematu czy jesteś zaangażowany/a? Zastanów się przez chwilę. Do tematu wrócimy kilka akapitów niżej.

Zatem przejdźmy do tego podziału. Gdybyśmy w ukłądzie współrzędnych na osi pionowej umieścili: u góry emocje a na dole intelekt (racjonalność) a na osi poziomej po lewej stronie zdystansowanie a po prawej zaangażowanie, to w każdej ćwiartce tego układu moglibyśmy umieścić jeden, konkretny typ mówcy.

Mogłoby wyglądać to mniej więcej tak:

cztery style móców wykres

Jak zatem widzisz, mamy tu:
1. Dyrektora – mówcę utożsamionego z tematem i argumentującego racjonalnie
2. Misjonarza – osobę także bardzo mocno związaną z tematem ale przemawiającą emocjonalnie
3. Profesora – zdystansowanego do tematu i racjonalnego
4. Luzaka – zdystansowanego i jednocześnie emocjonalnego.

Aby poczuć klimat poszczególnych stylów, koniecznie włącz film. Jak przemawiają: Dyrektor, Misjonarz, Profesor i Luzak posłuchasz i obejrzysz od 15 min. 40 sek. nagrania.

Teraz wróć do naszego ćwiczenia i przyznaj się, który styl jest Ci najbliższy i w którym najczęściej wygłaszasz prezentacje? Dla mnie jest to połączenie Misjonarza z Luzakiem. Jest gdzieś we mnie niewielka domieszka Profesora 😉 A jak to wygląda u Ciebie?

Wprowadź do swojego repertuaru elementy pozostałych stylów mówienia

Jeśli mówisz w jednym stylu to Twój przekaz trafi do około 25 procent Twoich widzów. Dlaczego? No bo przecież na widowni też siedzą Dyrektorzy, Misjonarze, Profesorowie i Luzacy! Dlatego tak ważne jest abyś wyszedł poza swój naturalny i najbliższy Ci styl przemawiania i wprowadził do swoich prezentacji inne style. Wtedy Twój komunikat bedzie bardziej interesujący dla większości osób na sali a tym samym masz wieksze szanse powodzenia, że ludzie się z Tobą zgodzą.

Cztery style mówców – zalety i wady

Styl dyrektora jest dobry przy komunikowaniu decyzji, ustalonych strategii i planów. Wzbudza wiarygodność. Ludzie mają poczucie, że Dyrektor wie, co mówi. Jest też minus tego stylu – Dyrektor nie znosi sprzeciwu i nie słucha “co ludzie mówią”. Jest skoncentrowany na swoim zadaniu/misji.

Misjonarz potrafi pokazywać wielkie wizje i zapalać do nich ludzi. Jego emocje często udzielają się słuchaczom. Jest postrzegany jako ktoś uczciwy. Minusem jest to, że ma skłonnnośc do przekonywania już przekonanych, mnożenia argumentów w sprawach oczywistych a jego patos może stać się dla wielu śmieszny…

Zaletą Profesora jest miękkość argumentacji – na pewno nie zrazi do siebie i tematu słuchaczy już na starcie. Minus – jego wypowiedzi bywają mętne dla osób szukających jasnych, konkretnych, czarno-białych wskazówek.

Styl Luzaka sprawdzi się gdy trzeba ostudzić emocje lub poprawić nastrój. Wzbudza on sympatię. Niestety jego wystąpiania przede wszystkim bawią widzów i raczej nie przekonają niezdecydowanych…

Jak być dobrym mówcą? Masz tu ćwiczenie!

1. Napisz krótką historię, na 1/4 kartki A4. Temat? Do wyboru: “Moje hobby”, “Mój najlepszy dzień w życiu”, “Jak osiągnąłem swój wielki cel”, “Jak zrealizowałem marzenie”. Napiszesz je oczywiście w swoim stylu.

2. Zastanów się jak tę historię przedstawiliby pozostali mówcy? Jeśli Twoim stylem jest Dyrektor to jak do tematu podszedł by Misjonarz, Profesor czy Luzak? Postaraj się wczuć w rolę i króciutko napisać opowiadanie w każdym z tych stylów.

To ćwiczenie pozwoli Ci być bardziej elastycznym przy wygłaszaniu prezentacji. Gdy będziesz potrzebował, możesz w swoich prezentacjach korzystać nie tylko ze swojego naturalnego stylu ale zaczerpnąć także z innych stylów przemawiania. Bądż Dyrektorem, Misjonarzem, Profesorem i Luzakiem w takim zakresie jaki jest Ci potrzebny.

Poranek z Tajnikami Prezentacji, jak zwykle, zakończyliśmy ćwiczeniami głosowymi. Znajdziesz je w 21 minucie filmu.

Bardzo Cię proszę, wykonuj te ćwiczenia co najmniej trzy razy w tygodniu a przekonasz się, jak są skuteczne i jak pozytywnie zmieni się Twoja komunikacja z innymi dzięki świetnie brzmiącemu głosowi!

Pozdrawiam serdecznie i życzę samych udanych prezentacji!

Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

Leave a Reply