Proste ćwiczenia na dobrze brzmiący głos

Jak Cię widzą, tak Cię piszą – mówiła wiele lat temu moja babcia. Miała rację. Gdyby oglądała filmy na You Tube pewnie teraz dodałaby jakieś inne mądre zdanie, na przykład: Jak Cię słyszą, tak Cię słuchają. Głos to jeden z najcenniejszych rekwizytów w arsenale mówcy. Już za chwilę pokażę Ci 4 proste ćwiczenia głosowe i oddechowe, dzięki którym zmieni się Twoja komunikacja z widzami i słuchaczami Twoich prezentacji.

Głos ważniejszy od obrazu?!

Kilka lat temu zrobiono badania wśród internatów odwiedzających You Tube. Okazało się, że ogladający filmy na tym portalu bardziej cenią sobie dźwięk niż… obraz! Większość bowiem stwierdziła, że jest w stanie znieść gorszej jakości obraz pod warunkiem, że dźwięk będzie dobry. Ja osobiście to potwierdzam, gdyż pod moimi filmami, gdy jeszcze nie używałem zewnętrznego mikrofonu, pojawiały się komentarze – “Powinieneś poprawić jakość dźwięku” a do jakości obrazu uwag nie było…

Zatem wnioski nasuwają się same – zadbaj o swój głos a Twój komunikat znajdzie odbiorców

Jeśli masz coś ważnego do przekazania ludziom. Chcesz podzielić się swoimi pomysłami, pokazać swoje wartości i zaproponować rozwiązania, które mogą zmienić życie innych na lepsze to dlaczego Twój głos miałby Ci w tym przeszkadzać?!

Nawet jeśli nie masz wspaniałego głosu jak Krystyna Czubówna czy Piotr Fronczewski, nie martw się. Tak, ludzie wolą niskie głosy ale natura nie dała nam wszystkim takiego głosu. Pracując systematycznie i dobrze się przy tym bawiąc, nauczysz się obniżać swój głos. Nauczysz się mówić wyraźniej i dźwięczniej.

“Proste ćwiczenia na dobrze brzmiący głos”

To 8-minutowy fragment Poranka z Tajnikami Prezentacji, audycji jaką w każdą sobotę emituję na żywo na Facebooku.  Zapraszam Cię już w najbliższą sobotę na godzine 8.30 na mój fanpage @tajnikiprezentacji na FB. 

W każdym z nas są trzy głosy (i nie myślę tu o głosach w naszej głowach, które czasem mówią, co mamy zrobić 😉 Brrr…)

Pierwszy głos – to Twój “zwykły” głos. Używasz go na codzień rozmawiając ze znajomymi. W ogóle o nim nie myślisz. Tak po prostu mówisz.

Drugi głos – wyższy – pojawia się w chwilach zdenerwowania lub lęku. Czy zaobserwowałaś, że w momentach zdenerwowania głos “ucieka” Ci wysoko?

Gdy rozpoczynałem pracę w Radio Gdańsk a było to w 1992 roku, jeszcze studiowałem. Moi znajomi wiedzieli, że czytam wiadomości i oczywiście o pełnej godzinie radioodbiorniki w akademiku były włączone 😉

W końcu jeden z kolegów powiedział do mnie:
-Robert, Ty masz zupełnie inny głos przez radio niż na żywo! Nie mogę Cię poznać. Dopiero wiem, że to Ty w momencie, gdy się przedstawiasz…

Zastanowiło mnie to. W pierwszej chwili pomyślałem, że to sposób przekazu radiowego tak mnie zniekształca. Dopiero gdy zacząłem dopytywać znajomych, także z radia, jak mnie odbierają, dowiedziałem się, że na antenie bardzo podnosił się mój głos. Powodem było oczywiście zdenerwowanie towarzyszące lekturze serwisu informacyjnego.

Jaki jest sposób aby nieco obniżyć głos?

Możesz to zrobić nawet jeśli nie masz szczególnych umiejętności związanych z emisją głosu. Krok pierwszy to przerwać mówienie na kilka sekund i wziąć głęboki oddech. Krok drugi może wydać Ci się nieco dziwny 😉 Postaraj wyobrazić sobie jak Twój głos, który w nerwach jest gdzieś na czubku głowy albo już nieco ponad nią, schodzi niżej do: głowy, szyi a potem do klatki piersiowej.  Jeśli się uda, to od razu usłyszysz różnicę! No i nie zniechęcaj się, gdy za pierwszym razem Ci nie wyjdzie.

Na pewno wiesz, że przez wielokrotne powtarzanie danej czynności dochodzimy do mistrzostwa, więc jeśli będziesz często wystawiać się na ekspozycję podczas prezentacji coraz mniej będziesz się denerwować a tym samym Twój głos bedzie spokojniejszy i bliższy temu naturalnemu i coraz niższemu.

Trzeci głos to ten najmilszy dla ucha, o niskim brzmieniu. I Ty też potrafisz tak mówić. Używasz go w chwilach gdy bliskiej osobie mówisz coś ważnego. To Twój głos z serca! Dobrze byłoby abyś potrafił/a przywoływać go zawsze, gdy jest potrzebny, prawda?

Aby osiągnąć trwały efekt niskiego głosu wprowadź do swojego dnia ćwiczenia na oddychanie przeponowe. Jedno z ćwiczeń omawiam na filmie. W materiale tym znajdziesz też inne ćwiczenia na to by Twój głos brzmiał przyjemnie dla ucha. Wykonuj te ćwiczenia conajmniej trzy razy w tygodniu a po miesiącu będziesz mile zaskoczony/a efektami. Zajmą Ci one około 5 minut dziennie.

Jeśli film i artykuł Ci się spodobały, daj mi znać w komentarzu albo udostępnij ten wpis na swoim profilu na Facebooku. Na You Tube subskrybuj mój kanał i kliknij w symbol dzwoneczka przy filmie. Daj  łapkę w górę itd 😉

Doceniam każdy, nawet najmniejszy gest!

Photo by Zac Durant on Unsplash

Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

Leave a Reply