Podczas prezentacji musisz cały czas dobierać słowa i frazy, które pobudzają do działania.
Na początek zastanówmy się, które polecenie jest “lepsze”:
1. Polecam Państwa uwadze nasz katalog, w którym znalazło się wiele ciekawych informacji…
2. Proszę państwa, po spotkaniu zajrzyjcie do katalogu. Znajdziecie tam wiele praktycznych informacji…
Już znasz odpowiedź 🙂 Oczywiście, że wersja nr 2.
Dlaczego?
Bo zastosowaliśmy tam stronę czynną czasowników: zajrzyjcie, znajdziecie. W pierwszym “poleceniu” znalazły się zwroty nazwijmy je pośrednimi: polecam Waszej uwadze ( w domyśle, obejrzyjcie go) oraz znalazło się tam (co, samo się znalazło, napisało?!)
Zapamiętaj, Twój komunikat, polecenie dla uczestników prezentacji musi spełniać dwa fundamentalne warunki:
1. Być jasny i prosty. Powiedz dokładnie odbiorcy, czego od niego oczekujesz: “zadzwoń do mnie”, “porozmawiaj ze mną”, “podejmij decyzję” o zakupie kursu Tajniki Prezentacji
2. Wybierz polecenie możliwe do zrealizowania przez odbiorcę komunikatu. Nie mów “kup” do człowieka, który w firmie nie odpowiada za decyzje zakupu. Wtedy lepiej wydaj polecenie “poleć moje usługi” albo “umów mnie na spotkanie z osoba, która może podjąć decyzje o kupnie”
Zawsze posługuj się, o ile jest to możliwe, krótkimi słowami.
Powiedz “rób” zamiast “wykonaj” czy “zrealizuj”
Powiedz “przyjdź” zamiast “weź udział”
Powiedz “zobacz” a nie “obserwuj”, “postrzegaj”, “wyobraź sobie”
Dłuższych wersji poleceń używaj wtedy, gdy powtarzasz swój komunikat. Pozwoli Ci to zamaskować powtórzenie.
Jak zwykle komentarze, uwagi mile widziane.
![]() |
Wpis Ci się podobał?
Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!